Slovník pojmů

A

Autonomní týmy

  • Týmy, které přebírají stále větší odpovědnost za oblasti svého vlivu

B

Benchmarking

  • Benchmarking je nepřetržitý proces poměřování produktů, služeb a praktik s údaji nejvýznamnějších konkurentů nebo odvětvových lídrů

E

Excelence

  • Výjimečnost v podnikání
  • Dlouhodobá úspěšnost – cesta k dlouhodobé úspěšnosti je cesta k excelenci

Employeeship

  • Viz empowerment

Empowerment

  • Posilování svého vlivu
  • Přebírání iniciativy v oblastech svého vlivu
    • změnit povahu své práce
    • mít vliv na lidi kolem
    • dosahovat vynikajících výsledků
    • dosahovat světové úrovně
  • Zdroj: Eastman Chemical, USA:
    • = lidé mají znalosti, dovednosti a pravomoci
    • = lidé si přejí rozhodovat o svých činnostech
    • výsledkem je převzetí osobní odpovědnosti za důsledky svých akcí a úspěch firmy

Empowered teams

Evropské strukturální fondy

  • Rozvojové fondy Evropské unie, podporující rozvoj podnikání, vzdělávání, …
  • Finanční podpora pro námi nabízené projekty

F

Firemní kultura

  • Soubor vztahů, pravidel, cílů, fyzického prostředí…, které ovlivňují motivaci a emoční bilanci zaměstnanců

Fraktální týmy

H

Habit education

  • Trénink nových návyků

I

Inovace

  • Způsob vytváření zcela nových řešení

K

KAIZEN

  • Japonský termín pro kontinuální zdokonalování procesů zaměstnanci

Kreativita

  • Tvořivost při aplikaci nebo kombinaci poznatků

Konkurenční výhoda

  • Jedinečné schopnosti firmy uspokojit požadavky trhu a zákazníků

Komplementární týmy

  • Využívají silné stránky jednotlivců
  • Slabé stránky jednotlivců jsou nedůležité

L

Let´s make things happen

  • Ať se věci stanou
  • Zdůrazňujeme zaměření HSG na praktické aplikace nových znalostí a dovedností ve firemní praxi

Leadership

  • Manažerský styl zaměřený na motivaci lidí. Zaměřuje se nejen na vlastní pracovní výkon, ale také na firemní kulturu, vzájemné učení a etiku podnikání

Leader

  • Morální autorita
  • Vede lidi k realizaci firemní vize

M

Mapa úspěšnosti

  • Viz. Kopčaj A.: Řízení proudu změn
  • Metodika zobrazování konkurenční úrovně firmy v parametrech vytvořeného znalostního a sociálního kapitálu firmy

Manažer

  • Řídí a kontroluje lidi k dodržování firemních pravidel při realizaci zakázek
  • Formální autorita

N

Návyk

  • Dovednost, kterou opakovaně, automaticky využíváme

P

Principy

  • Principy popisují jak svět funguje
  • Když pochopíte principy, můžete začít létat…

Potenciál

  • Předpoklad pro výkon práce

Potenciálové řízení

  • = řízení potenciálu úspěšnosti
  • Řízení zaměřené na vyvážený a včasný rozvoj firemních procesů a motivace spoluzaměstnanců

Potenciál úspěšnosti

  • = předpoklad k úspěchu a je definován jako rozdíl mezi „rychlostí změn na trhu“ a „rozvojem znalostí ve firmě“. Čím je rozvoj znalostí vyšší, než rychlost změn, tím má firma vyšší potenciál úspěšnosti = vyšší předpoklad k úspěchu. K využití potenciálu úspěchu je ale nutné se vyváženě věnovat také zbývajícím oblastem řízení – provoznímu a strategickému (viz spirála úspěšnosti).

Potenciál konkurenčnosti

Provozní řízení

  • Řízení zaměřené na realizaci zakázek s cílem dosažení zisku

Procesní řízení

  • Řízení na principu zpětnovazební regulace firemních procesů

Procesní organizace

  • Zpravidla plochá organizační struktura vycházející z principu interní zákazník/dodavatel

Případové poradenství

  • Poradenství zaměřené na řešení aktuálních potřeb klienta

R

Reengineering

  • Zásadní změna výkonnosti procesu

S

Spirála úspěšnosti

  • Viz Kopčaj A.: Spirálový management
  • Dlouhodobý úspěch (excelence) je podmíněn vyváženým poměrem mezi provozním řízením, řízením potenciálu konkurenčnosti a strategickým dlouhodobým řízením

Strategické řízení

  • Řízení zaměřené na realizaci firemní vize

Spolupodnikatel

Směrování firmy

T

Transformace

  • = jednání, které mění samotné aktéry
  • Vytváření synergie ve věcech i vztazích!!!

Transformační projekty

  • Projekty vycházející z diagnostiky a priorit klienta. Jejich cílem je dosažení změny chování organizace na úrovni nového návyku

Turbulence trhu

  • Chaos tržního prostředí, který lze předvídat v typických požadavcích: produktivity, nákladů, kvality, dodacích lhůt a termínů, inovací

V

Vize

  • Dlouhodobé zaměření firmy založené na firemních hodnotách, firemním poslání a dlouhodobých cílech
  • Představa budoucnosti firmy

Z

Znalostní pracovník

  • Zaměstnanec na jakékoli úrovni, který je „expertem“ ve výkonu a znalostech své práce, současně ke zdokonalení výkonu využívá svou tvořivost a intuici

Znalostní věk

  • Současná etapa rozvoje lidstva charakteristická množstvím informací a rychlostí jejich sdílení

Znalostní management

  • Úkolem managementu znalostí je:
    • exploatace stávajících znalostí
    • absorpce „nakoupených znalostí
    • tvorba nových znalostí
    • uchování a ochrana firemních znalostí