Strategické procesní řízení
Procesy, procesní řízení, regulace procesů – to vše je zdánlivě jasné, srozumitelné a přesto v praxi obtížně aplikovatelné. Úzkým místem aplikace se stává člověk. Ne že by se neuměl procesně chovat, ale proto, že stávající organizační struktury porušily principy procesního řízení. Stojí za to si je stručně připomenout, včetně rolí hlavních aktérů a kritických faktorů úspěchu SPŘ.
za výstupy a jeho odpovědnost je v souladu s pravomocemi.
– odbornost fungování procesu
– komplexnost spolupráce s partnerskými procesy
– fraktálnost vykonávání všemi účastníky procesu
a jeho zdokonalováním.
Posláním strategického procesního řízení pak je:
Úzkým místem zde je pochopení principů rozvoje potenciálu firmy, tj. rozvoje sociálního kapitálu a znalostního kapitálu firmy (viz např. MŘ č. 6/2000, s. 4 nebo MŘ č. 5/2001, s. 10-12).
Slabým článkem strategického procesního řízení je ztotožnění hlavních aktérů s odpovědností za měřitelné výstupy zdokonalování potenciálu firmy.
Hlavní role, které zajišťují dynamickou stabilitu firmy:
– vizionář budoucnosti firmy
– energetizátor šampionů změn
– koordinátor strategického procesu
– vizionáři fungování makroprocesů
– tvůrci strategických operací rozvoje makroprocesů
– specialisté
– generátoři nových myšlenek
– lídři týmů realizujících kritické cíle rozvoje potenciálu
Pro dosažení úspěchu SPŘ musí být zajištěno:
– Ztotožnění ředitele a vrcholového vedení s rolí tvůrců konkurenčního potenciálu.
– Zacílení firmy na budoucnost. Srozumitelné a měřitelné propojení vize, strategických cílů,
strategických operací a kritických cílů (policy deployment).
– Znalost principů tvroby potenciálu excelence všemi účastníky SPŘ.
– Kreativní prostředí s dostatečným časoprostorem realizace potenciálu.
Závěr
20. století lze charakterizovat jako století PRODUKTIVITY. 21. století bude mít jiné klíčové slovo a to SPOLEHLIVOST všech systémů, které člověk vyvinul. Co to znamená pro management? Odpověď je v principech procesního řízení a regulace procesů. Na úrovni vedení firem, která odpovídají za dynamickou stabilitu firmy, to jsou kritické faktory úspěchu spolehlivosti fungování a rozvoje celé firmy. Právě dynamická stabilita na principu strategického procesního řízení umožňuje zajišťovat dlouhodobou spolehlivost, tj. úspěšnost firmy.
Ing. Stanislav Häuser, CSc.
ředitel HÄUSER-SILMA GRADIENT s.r.o.
PUBLIKOVÁNO: MODERNÍ ŘÍZENÍ 10/2001